Κουκλοπαίζουμε 4

2022-2023

H πανελλαδική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στα προγράμματα «Κουκλοπαίζουμε» των προηγούμενων ετών υπογραμμίζει την έλλειψη πολιτιστικών εκπαιδευτικών δρώμενων στα σχολεία και την ανάγκη για δημιουργική έκφραση κι επαφή με την τέχνη εντός της σχολικής τάξης. Εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που συμμετείχαν στο «Κουκλοπαίζουμε 3» την προηγούμενη χρονιά ζήτησαν να συνεχιστεί και την επόμενη, αναγνωρίζοντας τα οφέλη της κούκλας εντός της τάξης.

Στο «Κουκλοπαίζουμε 4» βάλαμε σε πλήρη λειτουργία την  ηλεκτρονική μας πλατφόρμα, όπου πλέον μπορεί να βρει κανείς όλες τις πληροφορίες για το πρόγραμμα και τον διαγωνισμό, εκπαιδευτικό υλικό, φύλλα εργασίας, τα βίντεο με όλες τις προηγούμενες παραστάσεις των συμμετεχόντων, αρθρογραφία και όλα τα νέα της ομάδας μας.

Στόχος του προγράμματος είναι να συμβάλλει στην καλλιτεχνική ενεργοποίηση, κοινωνική ευαισθητοποίηση, δημιουργικότητα, συνεργατικότητα και έμπνευση των μαθητών σε όλη την Ελλάδα, καλλιεργόντας την ευγενή άμυλα μεταξύ των σχολείων. Με το διαγωνισμό «Κουκλοπαίζουμε» τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να προβάλουν τα έργα που δημιούργησαν και να ανταλλάξουν ιδέες με σχολεία από όλη την Ελλάδα. Μέσω της Ψηφοφορίας Κοινού οι βιντεοσκοπημένες παραστάσεις που βρίσκονται αναρτημένες στην πλατφόρμας κατόρθωσαν να ανοίξουν έναν δημόσιο διάλογο για σημαντικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, εμπλέοντας το ευρύτερο κοινό.

Οι βραβευμένες παραστάσεις

  1. Bραβείο μεγάλου μηνύματος από μικρά παιδιά
    «Θέλω, θέλεις, Έγινε!», Παιδικός Σταθμός-Νηπιαγωγείο Στρουμφάκια, Κοζάνη
    Bιβλίο: Oι χίλιες γλώσσες των παιδιών προσχολικής ηλικίας
  2. Βραβείο πρωτότυπης σκηνοθεσίας κι απόδοσης
    «Ύποπτα πράγματα συμβαίνουν!», 1o Δ.Σ. Παπάγου
    Bιβλίο: Κουκλοθέατρο! Τέχνη και τεχνική, έμπνευση και δημιουργία
  3. Βραβείο ευρηματικής και πολύπλευρης παράστασης
    «THE GAME», 6ο Δ.Σ. Κερατσινίου
    Bιβλίο: Έλα να φτιάξουμε μια ιστορία. 150+ δραστηριότητες δημιουργικής γραφής για παιδιά 7-12 ετών
  4. Βραβείο θεατρικής έρευνας
    «Μεταμόρφωση», 6ο Δ. Σ. Κομοτηνής
    Bιβλίο: Η τέχνη της διδασκαλίας – Μεγάλες ιδέες, απλοί κανόνες
  5. Βραβείο ποιητικής παράστασης
    «Το τραγούδι της φάλαινας», ΕΕΕΕΚ Αιγάλεω
    Bιβλίο: Εκπαιδευτικό δράμα και ειδικές ανάγκες
  6. Βραβείο εκπαιδευτικής παράστασης
    «Πολλά μαθηματικά… γιατί τα μαθαίνω;», 3ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης
    Bιβλίο: Ενεργός πολίτης μέσα και έξω από την τάξη – Ένας οδηγός έμπνευσης και δράσης για την εκπαιδευτική κοινότητα
  7. Βραβείο σύνδεσης με την παράδοση
    «Πάμε σαν άλλοτε», Ανδ. Αντωνίου, Σύλλογος Δανακιωτών Νάξου
    Bιβλίο: Η λαϊκή παράδοση και η γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού
  8. Βραβείο ερμηνευτή
    Βασίλειος Παρηγορίδης, «Μαρόκο 2023»
    Βιβλίο: Περιπέτειες στο μουσείο της Ακρόπολης
  9. Βραβείο κοινού
    «Μεταμόρφωση», 6ο Δ. Σ. Κομοτηνής
    Βιβλίο: Ενεργός πολίτης μέσα και έξω από την τάξη – Ένας οδηγός έμπνευσης και δράσης για την εκπαιδευτική κοινότητα

Ειδική μνεία

  • «Το δέντρο που αγαπούσε», Δημοτικό Σχολείο Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία»
  • «Θέλω κι εγώ να παίξω», ΕΕΕΕΚ Καλύμνου

Αποτελέσματα

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2022-2023 πραγματοποιήσαμε σε εκπαιδευτικούς σχολείων της Αττικής και της Περιφέρειας 7 διαδικτυακά σεμινάρια, όπου ασχοληθήκαμε με την κούκλα και την χρήση της στην τάξη. Πιο συγκεκριμένα το πρώτο σεμινάριο αφορούσε τη γνωριμία των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών με το πρόγραμμα με τίτλο «Κατασκευή Κούκλας & Βασικές αρχές εμψύχωσης», ενώ στο δεύτερο σεμινάριο ασχοληθήκαμε με την «Επιλογή ιστορίας & η κούκλα ως διδακτικό εργαλείο, εξάσκηση-εμψύχωση-αυτοσχεδιασμοί». Το τρίτο σεμινάριο αφιερώθηκε στη «Δομή σεναρίου και συζήτηση για επιλεγμένο θέμα», ενώ το τέταρτο σεμινάριο αφορούσε τους «Αυτοσχεδιασμούς, το θεατρικό παιχνίδι και το δέσιμο ομάδας». Στο πέμπτο σεμινάριο επικεντρωθήκαμε στη «Γραφή σεναρίου και το στήσιμο παράστασης», ενώ στο έκτο σεμινάριο ασχοληθήκαμε με τη «Μουσική επένδυση και σκηνικά». Το έβδομο σεμινάριο ήταν αφιερωμένο στη «Βιντεοσκόπηση και το μοντάζ». Τέλος πραγματοποιήσαμε μια συνάντηση LIVE Q&, όπου συζητήθηκαν απορίες των εκπαιδευτικών και δόθηκαν οι τελευταίες οδηγίες. Πραγματοποιήσαμε επιπλέον 5 ζωντανά διαδικτυακά σεμινάρια με τους μαθητές από τα συμμετέχοντα σχολεία Αττικής στο πλαίσιο συνεργασίας με την Περιφέρεια Αττικής.

Το εισαγωγικό σεμινάριο παρακολούθησαν 470 εκπαιδευτικοί, ενώ ο μέσος όρος εκπαιδευτικών που παρακολούθησε ένα σεμινάριο ανέρχεται στους 33 εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί που πραγματοποίησαν εγγραφή στο πρόγραμμα έφτασε τους 110, από τους οποίους 30 ολοκλήρωσαν την βασική εκπαίδευση και συμμετείχαν με την δημιουργία παράστασης στον Διαγωνισμό “Κουκλοπαίζουμε 4”. Συνολικά οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί και μαθητές στα διαδικτυακά και δια ζώσης σεμινάρια έφτασαν τους 110, ενώ υπολογίζουμε ότι 350 παιδιά ωφελήθηκαν έμμεσα από το “Κουκλοπαίζουμε 4”. Λάβαμε 28 ολοκληρωμένες παραστάσεις, στις οποίες συμμετείχαν 43 εκπαιδευτικοί και 350 μαθητές.

Συνεργάτες και υποστηρικτές μας

To «Κουκλοπαίζουμε» υλοποιήθηκε και φέτος υπό την Αιγίδα και Χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Αττικής, καθώς και με την Έγκριση και Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Σημαντικοί υποστηρικτές αποτέλεσαν επίσης οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής και Περιφέρειας, οι οποίες συνέβαλαν αποφασιστικά στην επικοινωνιακή προώθηση και την ένταξη του «Κουκλοπαίζουμε» στα πολιτιστικά προγράμματα που υλοποιούν οι εκπαιδευτικοί κατά την διάρκεια του σχολικού έτους. Εξαιρετική ήταν η συνεργασία μας με τις Υπεύθυνες Πολιτιστικών Θεμάτων Αττικής, οι οποίες συνέβαλαν επίσης στην κινητοποίηση των εκπαιδευτικών.

Το πρόγραμμά μας συνέχισαν να υποστηρίζουν φορείς με κύρος και εμπειρία σχετικά με παιδαγωγικά θέματα και την θεατρική τέχνη, όπως το ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και η UNIMA Hellas.

Ημερίδα “Κουκλοπαίζουμε 4 2022-2023”

Η φετινή Ημερίδα Αξιολόγησης του “Κουκλοπαίζουμε 4” πραγματοποιήθηκε στις 29 Μαίου κι επικεντρώθηκε στις εμπειρίες των εκπαιδευτικών, οι οποίοι αναφέρθηκαν στα οφέλη του “Κουκλοπαίζουμε” και μοιράστηκαν τις σκέψεις και τα συναισθήματα των ίδιων και των μαθητών τους κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Στην ημερίδα οι εκπαιδευτικοί μοιράστηκαν την εμπειρία τους από τα σεμινάρια που τους προετοίμασαν για την εφαρμογή του προγράμματος στην τάξη, αλλά και το στήσιμο των παραστάσεων από το πρώτο στάδιο κατασκευής κούκλας ως και το τελευταίο της βιντεοσκόπησης της παράστασής τους που τους εισήγαγαν σε μια διαδικασία “δημιουργικής ανησυχίας”. Ο αριθμός των συμμετεχόντων στην πλατφόρμα Zoom έφτασε τους 130, ενώ παράλληλα υπήρχε και ζωντανή αναμετάδοση στο Facebook.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και απήχηση είχε η εισήγηση της Αριστέας Κοντραφούρη, Παιγνιοθεραπεύτριας-Δραματοθεραπεύτριας και Προέδρου της Επαγγελματικής Ένωσης Δραματοθεραπευτών και Παιγνιοθεραπευτών, με τίτλο “Η Κούκλα Ως Ψυχοθεραπευτικό Εργαλείο”, η οποία επικύρωσε με επιστημονικές πηγές, αλλά και προσωπικά παραδείγματα, τα οφέλη του κουκλοθεάτρου στον ψυχισμό των ατόμων.  Στην ημερίδα ανακοινώθηκαν τα βραβεία των νικητών που επέλεξε η κριτική επιτροπή μας, καθώς και το βραβείο κοινού. Τα σχολεία κατάφεραν να διαφημίσουν τις παραστάσεις τους μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα και να κινητοποιήσουν τις τοπικές κοινωνίες, γονείς και μαθητές σχετικά με την ψηφοφορία κοινού.

Κουκλοπαίζουμε 4

2022-2023

H πανελλαδική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στα προγράμματα «Κουκλοπαίζουμε» των προηγούμενων ετών υπογραμμίζει την έλλειψη πολιτιστικών εκπαιδευτικών δρώμενων στα σχολεία και την ανάγκη για δημιουργική έκφραση κι επαφή με την τέχνη εντός της σχολικής τάξης. Εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που συμμετείχαν στο «Κουκλοπαίζουμε 3» την προηγούμενη χρονιά ζήτησαν να συνεχιστεί και την επόμενη, αναγνωρίζοντας τα οφέλη της κούκλας εντός της τάξης.

Στο «Κουκλοπαίζουμε 4» βάλαμε σε πλήρη λειτουργία την  ηλεκτρονική μας πλατφόρμα για», όπου πλέον μπορεί να βρει κανείς όλες τις πληροφορίες για το πρόγραμμα και τον διαγωνισμό, εκπαιδευτικό υλικό, φύλλα εργασίας, τα βίντεο με όλες τις προηγούμενες παραστάσεις των συμμετεχόντων, αρθρογραφία και όλα τα νέα της ομάδας μας.

Στόχος του προγράμματος είναι να συμβάλλει στην καλλιτεχνική ενεργοποίηση, κοινωνική ευαισθητοποίηση, δημιουργικότητα, συνεργατικότητα και έμπνευση των μαθητών σε όλη την Ελλάδα, καλλιεργόντας την ευγενή άμυλα μεταξύ των σχολείων. Με το διαγωνισμό «Κουκλοπαίζουμε» τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να προβάλουν τα έργα που δημιούργησαν και να ανταλλάξουν ιδέες με σχολεία από όλη την Ελλάδα. Μέσω της Ψηφοφορίας Κοινού οι βιντεοσκοπημένες παραστάσεις που βρίσκονται αναρτημένες στην πλατφόρμας κατόρθωσαν να ανοίξουν έναν δημόσιο διάλογο για σημαντικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, εμπλέοντας το ευρύτερο κοινό.

Οι βραβευμένες παραστάσεις

  1. Bραβείο μεγάλου μηνύματος από μικρά παιδιά
    «Θέλω, θέλεις, Έγινε!», Παιδικός Σταθμός-Νηπιαγωγείο Στρουμφάκια, Κοζάνη
    Bιβλίο: Oι χίλιες γλώσσες των παιδιών προσχολικής ηλικίας
  2. Βραβείο πρωτότυπης σκηνοθεσίας κι απόδοσης
    «Ύποπτα πράγματα συμβαίνουν!», 1o Δ.Σ. Παπάγου
    Bιβλίο: Κουκλοθέατρο! Τέχνη και τεχνική, έμπνευση και δημιουργία
  3. Βραβείο ευρηματικής και πολύπλευρης παράστασης
    «THE GAME», 6ο Δ.Σ. Κερατσινίου
    Bιβλίο: Έλα να φτιάξουμε μια ιστορία. 150+ δραστηριότητες δημιουργικής γραφής για παιδιά 7-12 ετών
  4. Βραβείο θεατρικής έρευνας
    «Μεταμόρφωση», 6ο Δ. Σ. Κομοτηνής
    Bιβλίο: Η τέχνη της διδασκαλίας – Μεγάλες ιδέες, απλοί κανόνες
  5. Βραβείο ποιητικής παράστασης
    «Το τραγούδι της φάλαινας», ΕΕΕΕΚ Αιγάλεω
    Bιβλίο: Εκπαιδευτικό δράμα και ειδικές ανάγκες
  6. Βραβείο εκπαιδευτικής παράστασης
    «Πολλά μαθηματικά… γιατί τα μαθαίνω;», 3ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης
    Bιβλίο: Ενεργός πολίτης μέσα και έξω από την τάξη – Ένας οδηγός έμπνευσης και δράσης για την εκπαιδευτική κοινότητα
  7. Βραβείο σύνδεσης με την παράδοση
    «Πάμε σαν άλλοτε», Ανδ. Αντωνίου, Σύλλογος Δανακιωτών Νάξου
    Bιβλίο: Η λαϊκή παράδοση και η γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού
  8. Βραβείο ερμηνευτή
    Βασίλειος Παρηγορίδης, «Μαρόκο 2023»
    Βιβλίο: Περιπέτειες στο μουσείο της Ακρόπολης
  9. Βραβείο κοινού
    «Μεταμόρφωση», 6ο Δ. Σ. Κομοτηνής
    Βιβλίο: Ενεργός πολίτης μέσα και έξω από την τάξη – Ένας οδηγός έμπνευσης και δράσης για την εκπαιδευτική κοινότητα

Ειδική μνεία

  • «Το δέντρο που αγαπούσε», Δημοτικό Σχολείο Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία»
  • «Θέλω κι εγώ να παίξω», ΕΕΕΕΚ Καλύμνου

Αποτελέσματα

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2022-2023 πραγματοποιήσαμε σε εκπαιδευτικούς σχολείων της Αττικής και της Περιφέρειας 7 διαδικτυακά σεμινάρια, όπου ασχοληθήκαμε με την κούκλα και την χρήση της στην τάξη. Πιο συγκεκριμένα το πρώτο σεμινάριο αφορούσε τη γνωριμία των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών με το πρόγραμμα με τίτλο «Κατασκευή Κούκλας & Βασικές αρχές εμψύχωσης», ενώ στο δεύτερο σεμινάριο ασχοληθήκαμε με την «Επιλογή ιστορίας & η κούκλα ως διδακτικό εργαλείο, εξάσκηση-εμψύχωση-αυτοσχεδιασμοί». Το τρίτο σεμινάριο αφιερώθηκε στη «Δομή σεναρίου και συζήτηση για επιλεγμένο θέμα», ενώ το τέταρτο σεμινάριο αφορούσε τους «Αυτοσχεδιασμούς, το θεατρικό παιχνίδι και το δέσιμο ομάδας». Στο πέμπτο σεμινάριο επικεντρωθήκαμε στη «Γραφή σεναρίου και το στήσιμο παράστασης», ενώ στο έκτο σεμινάριο ασχοληθήκαμε με τη «Μουσική επένδυση και σκηνικά». Το έβδομο σεμινάριο ήταν αφιερωμένο στη «Βιντεοσκόπηση και το μοντάζ». Τέλος πραγματοποιήσαμε μια συνάντηση LIVE Q&, όπου συζητήθηκαν απορίες των εκπαιδευτικών και δόθηκαν οι τελευταίες οδηγίες. Πραγματοποιήσαμε επιπλέον 5 ζωντανά διαδικτυακά σεμινάρια με τους μαθητές από τα συμμετέχοντα σχολεία Αττικής στο πλαίσιο συνεργασίας με την Περιφέρεια Αττικής.

Το εισαγωγικό σεμινάριο παρακολούθησαν 470 εκπαιδευτικοί, ενώ ο μέσος όρος εκπαιδευτικών που παρακολούθησε ένα σεμινάριο ανέρχεται στους 33 εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί που πραγματοποίησαν εγγραφή στο πρόγραμμα έφτασε τους 110, από τους οποίους 30 ολοκλήρωσαν την βασική εκπαίδευση και συμμετείχαν με την δημιουργία παράστασης στον Διαγωνισμό “Κουκλοπαίζουμε 4”. Συνολικά οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί και μαθητές στα διαδικτυακά και δια ζώσης σεμινάρια έφτασαν τους 110, ενώ υπολογίζουμε ότι 350 παιδιά ωφελήθηκαν έμμεσα από το “Κουκλοπαίζουμε 4”. Λάβαμε 28 ολοκληρωμένες παραστάσεις, στις οποίες συμμετείχαν 43 εκπαιδευτικοί και 350 μαθητές.

Συνεργάτες και υποστηρικτές μας

To «Κουκλοπαίζουμε» υλοποιήθηκε και φέτος υπό την Αιγίδα και Χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Αττικής, καθώς και με την Έγκριση και Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Σημαντικοί υποστηρικτές αποτέλεσαν επίσης οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής και Περιφέρειας, οι οποίες συνέβαλαν αποφασιστικά στην επικοινωνιακή προώθηση και την ένταξη του «Κουκλοπαίζουμε» στα πολιτιστικά προγράμματα που υλοποιούν οι εκπαιδευτικοί κατά την διάρκεια του σχολικού έτους. Εξαιρετική ήταν η συνεργασία μας με τις Υπεύθυνες Πολιτιστικών Θεμάτων Αττικής, οι οποίες συνέβαλαν επίσης στην κινητοποίηση των εκπαιδευτικών.

Το πρόγραμμά μας συνέχισαν να υποστηρίζουν φορείς με κύρος και εμπειρία σχετικά με παιδαγωγικά θέματα και την θεατρική τέχνη, όπως το ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και η UNIMA Hellas.

Ημερίδα “Κουκλοπαίζουμε 2021-2022”

Η φετινή Ημερίδα Αξιολόγησης του “Κουκλοπαίζουμε 4” πραγματοποιήθηκε στις 29 Μαίου κι επικεντρώθηκε στις εμπειρίες των εκπαιδευτικών, οι οποίοι αναφέρθηκαν στα οφέλη του “Κουκλοπαίζουμε” και μοιράστηκαν τις σκέψεις και τα συναισθήματα των ίδιων και των μαθητών τους κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Στην ημερίδα οι εκπαιδευτικοί μοιράστηκαν την εμπειρία τους από τα σεμινάρια που τους προετοίμασαν για την εφαρμογή του προγράμματος στην τάξη, αλλά και το στήσιμο των παραστάσεων από το πρώτο στάδιο κατασκευής κούκλας ως και το τελευταίο της βιντεοσκόπησης της παράστασής τους που τους εισήγαγαν σε μια διαδικασία “δημιουργικής ανησυχίας”. Ο αριθμός των συμμετεχόντων στην πλατφόρμα Zoom έφτασε τους 130, ενώ παράλληλα υπήρχε και ζωντανή αναμετάδοση στο Facebook.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και απήχηση είχε η εισήγηση της Αριστέας Κοντραφούρη, Παιγνιοθεραπεύτριας-Δραματοθεραπεύτριας και Προέδρου της Επαγγελματικής Ένωσης Δραματοθεραπευτών και Παιγνιοθεραπευτών, με τίτλο “Η Κούκλα Ως Ψυχοθεραπευτικό Εργαλείο”, η οποία επικύρωσε με επιστημονικές πηγές, αλλά και προσωπικά παραδείγματα, τα οφέλη του κουκλοθεάτρου στον ψυχισμό των ατόμων.  Στην ημερίδα ανακοινώθηκαν τα βραβεία των νικητών που επέλεξε η κριτική επιτροπή μας, καθώς και το βραβείο κοινού. Τα σχολεία κατάφεραν να διαφημίσουν τις παραστάσεις τους μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα και να κινητοποιήσουν τις τοπικές κοινωνίες, γονείς και μαθητές σχετικά με την ψηφοφορία κοινού.